ICTs as strategies for the work of social workers in PAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47208/sd.v28i3.3120

Keywords:

Serviço Social, Política de Assistência Social, Tecnologia de Informação e Comunicação, Direitos

Abstract

This article discusses the use of Information and Communication Technologies (ICT) by social workers as a strategy for accessing and democratizing information in the Social Assistance Policy (PAS). The investigation was based on a literature review and an analysis of the regulations that deal with the right to access information in the National Social Assistance Policy (PNAS). As of 2020, these technologies were adopted by the Federal Government for the access of the low-income population to emergency income transfer policies. Thus, it is questioned how the use of these technologies imposed changes both in the operationalization of the provision of social assistance services and in the execution of the work developed by social workers. The results showed that the use of ICT is linked to the work of social workers either as an imposition resulting from the pandemic, or as a decision of professionals as a concrete alternative to reach goals that are close to the principles defended by the profession.

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Author Biographies

Claudiana Tavares da Silva Sgorlon, Universidade Estadual de Maringá

Graduada em Serviço Social pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Mestrado e Doutorado em Serviço Social e Política Social pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Professora adjunta do Curso de Serviço Social da Universidade Federal de Integração Latino-Americana (UNILA).

Mabel Mascarenhas Torres, Universidade Estadual de Londrina (UEL)

É graduada em Serviço Social pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1985), com mestrado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1995) e doutorado em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (2006). Atualmente é professora associada do Departamento de Serviço Social da Universidade Estadual de Londrina, ministrando aulas na graduação e na pós graduação, na área de fundamentos, formação e exercício profissional do assistente social. Membro do Núcleo Docente Estruturante do Departamento de Serviço Social da UEL. É vice coordenadora da RETAS - Rede de Estudos sobre o Trabalho do Assistente Social. Desenvolve pesquisas relacionadas aos seguintes temas: exercício profissional do assistente social, formação profissional, condições de trabalho do assistente social; envelhecimento. Coordenadora do GEFTAS - Grupo de Estudo e Pesquisa sobre os fundamentos e o trabalho do assistente social. 

Kênia Augusta Figueiredo, Universidade de Brasília

Assistente social. Professora do Departamento de Serviço Social da Universidade de Brasília. Mestre em políticas sociais e Serviço Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2005). Doutora em Comunicação pela Universidade de Brasília (2016). Pesquisadora na área de comunicação pública.

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Published

2022-12-31

How to Cite

Tavares da Silva Sgorlon, C., Mascarenhas Torres, M. ., & Augusta Figueiredo, K. . (2022). ICTs as strategies for the work of social workers in PAS. Sociedade Em Debate, 28(3), 165-187. https://doi.org/10.47208/sd.v28i3.3120