Characteristics of historicity and centrality of urban space: the case of the Central Market of Pelotas-RS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47208/sd.v26i3.2792

Keywords:

Mercado Central de Pelotas, espaço urbano, centralidade, historicidade

Abstract

The focus of this presentation is the historicity built by the citizens in the central spaces of the city of Pelotas. The empirical reference of centrality is the Public Market, which received an urban intervention between 2009 and 2012, which resulted in a change in the urban landscape due to the multifunctionality of the use of space and the dynamics of consumption of the regulars. The study captures the actions of townspeople, whose practices produce forms of coexistence in the urban space that allow conflicts, consensus, social exclusion (gentrification) to come onto the scene. To this end, it makes use of secondary bibliographic sources on the history of the Central Market of Pelotas, in order to understand the meaning of the Public Market as an inheritance from generation to generation, which integrates the historical architectural complex of Pelotas, recognized by the Institute of Historical and Artistic Patrimony National (IPHAN, 2006; 2012), The conception of the history of the place covers the categories “isotopy”, place of the same, same place; “Heterotopia”, the other place and the place of the other; and, “u-topia”, the non-place, the place of elsewhere, in the critical perspective of Henri Lefebvre, in his works Right to the City ([1968], 2001) and the Urban Revolution ([1970], 2008).

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Author Biography

Maria Thereza Rosa Ribeiro, Universidade Federal de Pelotas

É Professora Titular aposentada da Universidade Federal de Pelotas, colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Sociologia, PPGS UFPel, onde atuou como professora permanente 2005-2019. Lecionou na Graduação em Ciências Sociais da UFPel. Pesquisadora há mais de 40 anos e professora no ensino superior desde 1986. Possui graduação em Bacharelado em Ciências Sociais (1979) e Licenciatura em Ciências Sociais (1986), ambas pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1985); Especialização em Planejamento e Gestão Urbana pelo Instituto de Estudios en Administración Local, Madrid, ES (1987), e Doutorado em Sociologia pela Universidade de São Paulo (1999). Realizou Pós-Doutorado no PPGS-UFRGS (2011). É Membro Associada da Latin American Studies Association, Sociedade Brasileira de Sociologia, Associação Latino-americana de Sociologia e participante da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Ciências Sociais. Lidera o Grupo de Pesquisa Sociedade, Representações e Processos Sociais CNPq/UFPel. Tem experiência na área de Sociologia, em Teoria Sociológica, Pensamento Social no Brasil e Sociologia das Cidades, desenvolve estudos nas temáticas: conselho gestor da cidade, sociabilidade, representação, sociologia e história, cidadania e participação, e desigualdade social.

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Published

2020-12-15

How to Cite

Ribeiro, M. T. R. (2020). Characteristics of historicity and centrality of urban space: the case of the Central Market of Pelotas-RS. Sociedade Em Debate, 26(3), 194-218. https://doi.org/10.47208/sd.v26i3.2792