Contributions to the debate of the relative autonomy of social work from vocational training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47208/sd.v26i3.2727

Keywords:

Serviço Social, Formação Profissional, Relativa autonomia

Abstract

The purpose of this article is to discuss the training projects in dispute in the particularity of Brazilian Social Work at the present time and their implications for the construction of relative autonomy under the terms of the political ethical project throughout graduation, in order to foster professional actions equipped with intellectuality and criticism. Methodologically, an exploratory and bibliographic study was chosen. The results point to the growth of a conservative movement based on technical and anti-intellectualist academic-professional training that, in addition to reaching the professional training project outlined by ABEPSS (1996), has changed the profile of bachelors in Social Work , tending to reduce the relative autonomy in the exercise of the profession to an allowed, encouraged and extended autonomy, provided that it is under the control of employers.

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Author Biographies

Carlos Antonio de Souza Moraes, Universidade Federal Fluminense

Doutor em Serviço Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC/SP - 2016); Mestre em Política Social pela Universidade Estadual do Norte Fluminense (UENF - 2009); Bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense (UFF - 2006); Professor permanente do Programa de Estudos Pós - Graduados em Política Social (UFF/Niterói); Professor Adjunto na Universidade Federal Fluminense, Departamento de Serviço Social de Campos/ Campos dos Goytacazes/ RJ/ Brasil, na área de Pesquisa e Produção do Conhecimento em Serviço Social; Líder do Grupo Interdisciplinar de Estudo e Pesquisa em Cotidiano e Saúde (GRIPES - CNPQ), com coordenação de projeto de pesquisa com aprovação, no mérito, pelo Edital Jovem Cientista do Estado do Rio de Janeiro (FAPERJ, 2019), além de aprovação de auxílio financeiro (FOPESQ/PROPPI/UFF, 2017), bolsa de iniciação científica (PIBIC/UFF; 2017-2018; CNPq/UFF 2018 - 2019; 2019 - 2020) e projeto de extensão com financiamento (PROEX/UFF, 2017). Subchefe de Departamento do Curso de Serviço Social de Campos/Universidade Federal Fluminense (2017-2019); Coordenador de Pesquisa do Departamento de Serviço Social de Campos (2017-2018); Membro suplente do Comitê Assessor de Pesquisa da Pró-Reitoria de Pesquisa, Pós Graduação e Inovação da UFF (PROPPI - UFF; 2019); Membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE 2017-2021); Autor de artigos publicados nas principais revistas acadêmico-científicas do Serviço Social no Brasil. Tem atuado no ensino, pesquisa e extensão com temáticas inseridas, prioritariamente, nas seguintes áreas: Serviço Social, formação, trabalho e mercado de trabalho profissional; Serviço Social e trabalho profissional na política de saúde.

 

Carla Mangueira Gonçalves, Universidade Federal Fluminense

Mestranda em Sociologia pelo Programa de Pós-Graduação em Sociologia da Universidade Federal Fluminense; bacharel em Serviço Social pela Universidade Federal Fluminense. Integra o Grupo Interdisciplinar de Estudo e Pesquisa em Cotidiano e Saúde (GRIPES/CNPq – UFF), o Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Sujeitos, Sociedade e Estado (NEPSSE/INCT/InEAC) e o grupo de pesquisa “Subjetividade, memória e violência de Estado”.

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Published

2020-12-15

How to Cite

Moraes, C. A. de S., & Gonçalves, C. M. (2020). Contributions to the debate of the relative autonomy of social work from vocational training. Sociedade Em Debate, 26(3), 131-145. https://doi.org/10.47208/sd.v26i3.2727