Alceu Ravanello Ferraro: for a marxist sociology in/of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47208/sd.v29i2.3394

Keywords:

Alceu Ferraro, Educação superior. Sociologia brasileira, epistemologia marxista.

Abstract

This essay pays homage to the intellectual and political trajectory of the Brazilian researcher Alceu Ferraro and his contribution to Sociology. Thus, the text is organized in three parts: in the first, we will highlight the trajectory of Ferraro's intellectual life and his interlocution in teaching and research in higher education; in the second, we will indicate the main contributions of his doctoral thesis, which sought to reflect the Church from the Natal Movement. In the third part, we will list the main references of the researcher in the field of sociology and education, where the Marxist method was a determining element in his theoretical and pedagogical elaborations.    

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

César Augusto Costa, Universidade Católica de Pelotas/UCPEL.

Sociólogo. Docente e Pesquisador no Programa de Pós-Graduação em Política Social e Direitos Humanos/UCPEL. Doutor em Educação Ambiental na Universidade Federal do Rio Grande/FURG.  Membro do Grupo de Pesquisa Laboratório de Investigações em Educação, Ambiente e Sociedade (LIEAS/UFRJ). Coordenador do Núcleo de Estudos Latino-Americano (Nel/Ucpel). Bolsista de Produtividade do CNPq/Brasil.

Fernando Bilhalva Vitória, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Filósofo. Doutor em Educação pela Universidade Federal de Pelotas. Docente do Departamento de Educação do Campo da Fundação Universidade Federal de Rondônia. Lider do Grupo de pesquisa: Natureza, sociedade e capitalismo na Amazônia Lattes. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/7880115558654753. Orcid: http://orcid.org/0000-0002-7783-0251.

References

FERRARO, Alceu. Analfabetismo no Brasil: desconceitos e políticas de inclusão. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 22, n. 01, jan./jun. 2004, p. 111-126.

FERRARO, Alceu. Por que a Pedagogia de Paulo Freire incomodava? Aberto, Brasília, v. 26, n. 90, jul./dez. 2013, p. 75-94.

FERRARO, Alceu. Neoliberalismo e políticas sociais: a naturalização da exclusão. V. 45, n.1, Estudos teológicos. 2005.p. 99-117.

FERRARO, Alceu. Igreja e Desenvolvimento: o movimento de Natal. Natal: Jovens escribas, 2019.

FERRARO, Alceu. Quantidade e qualidade na pesquisa em educação, na perspectiva da dialética marxista. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1 (67), p. 129-146, jan./abr. 2012.

FERRARO, Alceu. Exclusão, trabalho e poder em Marx. Sociologias, [S. l.], v. 1, n. 1, 1999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/sociologias/article/view/6913. Acesso em: 5 jan. 2023.

FERRARO, Alceu. Epistemologia da Agroecologia: apontamentos e desafios para a Educação Popular na América Latina. In: BILHALVA, F; MACHADO, R. A educação popular como ato político. São Leopoldo: Karywa. p. 94-124.

PEIXOTO, Renato Amado. “Chegar antes do Rio”: Alceu Ferraro, o livro Igreja e Desenvolvimento – O movimento de Natal”. In: FERRARO, Alceu. Igreja e Desenvolvimento: o movimento de Natal. Natal: Jovens escribas, 2019. p. 5-15.

Published

2023-08-31

How to Cite

Costa, C. A., & Vitória, F. B. . (2023). Alceu Ravanello Ferraro: for a marxist sociology in/of education. Sociedade Em Debate, 29(2), 153-161. https://doi.org/10.47208/sd.v29i2.3394