Pregnancy in adolescence: sexual education and subjectivity production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47208/sd.v27i2.2797

Keywords:

Gravidez na adolescência, Educação sexual, Subjetividade, Projeto de vida, Empreendedorismo de si

Abstract

This article analyzes the materials of Projeto Saúde e Prevenção nas Escolas (SPE) about pregnancy in adolescence, identifying which discourses cross it and what effects of subjectivation it seeks to produce. The SPE is an initiative of the Ministries of Education and Health, which seeks to promote sex education in schools. From a theoretical and methodological speech analysis’s perspective inspired by Michel Foucault, we consider the articulation between discourse, power and subjectivities. The Project is concerned with the life project, future plans and family planning, emphasizing the impact of gestation and child rearing in the adolescent mother's educational and professional life. The studies on self-entrepreneurship show that we live under a neoliberal governmentalism, where everyone is summoned to treat themselves as enterprises. The experience of pregnancy in adolescence conflicts with the current capitalist conjuncture that seeks adaptable, flexible and multipurpose subjects. It was observed that pregnancy in adolescence does not seem to be eminently linked, in the SPE discourses, to a moralistic or even medical discourse. The issue has a more economic character because it seems to want to produce teenagers that are assiduous in school, concerned about their financial and family stability and attentive to their future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathássia Matias de Medeiros, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Psicologia na Universidade Federal do Ceará.

Luciana Lobo Miranda, Universidade Federal do Ceará

Doutora em Psicologia (PUC-Rio). Pós-doutorado em Psicologia Social pela City University of New York (CUNY). Professora Titular do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFC.

References

ALTMANN, H. A sexualidade adolescente como foco de investimento político-social. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 46, p. 287-310, dez. 2007.

ALTMANN, H. Orientação sexual nos parâmetros curriculares nacionais. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 9, n. 2, p. 575-585, 2001.

BASTOS, Fernanda. Engravidei! Como fica o meu futuro? Capricho, São Paulo, jun. 2011. Disponível em: http://capricho.abril.com.br/blogs/papodeamiga/engravidei-como-fica-o-meu-futuro/. Acesso em: 25 nov. 2015.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as conseqüências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.

BRASIL. Adolescências juventudes e participação: adolescentes e jovens para a educação entre pares. Brasília: Ministério da Saúde, 2010f.

BRASIL. Censo escolar 2005: levantamento das ações em DST/Aids, saúde sexual e saúde reprodutiva e drogas. Brasília: Ministério da Saúde, 2007.

BRASIL. Diretrizes para implantação do projeto saúde e prevenção nas escolas. Brasília: Ministério da Saúde, 2006a.

BRASIL. HQ SPE: um guia para utilização em sala de aula. Brasília: UNESCO, 2010a.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de Ações Programáticas e Estratégicas. Proteger e cuidar da saúde de adolescentes na atenção básica. 2. ed. Brasília: Ministério da Saúde, 2018.

BRASIL. Passo a passo PSE: programa saúde na escola: tecendo caminhos da intersetorialidade. Brasília: Ministério da Saúde, 2011.

BRASIL. Saúde e prevenção nas escolas: guia para a formação de profissionais de saúde e de educação. Brasília: Ministério da Saúde, 2006b.

BRASIL. Sexualidades e saúde reprodutiva: adolescentes e jovens para a educação entre pares. Brasília: Ministério da Saúde, 2010e.

COSTA, Sylvio de Sousa Gadelha. Governamentalidade neoliberal, teoria do capital humano e empreendedorismo. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 34, n. 2, p. 171-186, 2009.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Foucault e a análise do discurso em educação. Cadernos de Pesquisa, São Luís, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.

FOUCAULT, Michel. A Arqueologia do saber. 8. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2013.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.

FOUCAULT, Michel. O sujeito e o poder. In: RABINOW, P. e DREYFUS, H. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. Resumo dos cursos do Collège de France (1970-1882). Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1997.

FISCHER, R. M. B. Foucault revoluciona a pesquisa em educação? Perspectiva, Florianópolis, v. 21, n. 2, p. 371-389, jul./dez. 2003.

GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.

GARCIA, Tomas Ibanez. O "giro linguistico". IÑIGUEZ, Lupicinio (Coord.). Manual de análise do discurso em ciências sociais. 2. ed. Petropolis, RJ : Vozes, 2004.

HACK, R. F. Foucault, o sujeito e a sexualidade: a produção do sujeito na história da sexualidade de Michel Foucault. 2007. 212f. Dissertação (Mestrado em filosofia) - Instituto de Filosofia, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE, Toledo, 2007.

IBGE. Estatísticas do registro civil. Rio de Janeiro: IBGE, 2017. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/estatisticas-novoportal/sociais/populacao/9110-estatisticas-do-registro-civil.html.?=&t=destaques. Acesso em: 18 fevereiro 2019.

LECCARDI, Carmem. Por um novo significado do futuro: mudança social, jovens e tempo. Tempo Social (Revista de Sociologia da USP), v. 17, n.2, p. 35-57, 2005.

LEGRAND, S. Les normes chez Foucault. Paris: PUF, 2007.

LIPOVETSKY, Gilles. Os tempos hipermodernos. São Paulo: Editora Barcolla, 2004.

MAIA, Ana Augusta Ravasco Moreira; MANCEBO, Deise. Juventude, trabalho e projetos de vida: ninguém pode ficar parado. Psicologia: ciência e profissão, Brasília, v. 30, n. 2, p. 376-389, 2010.

MARÍN-DÍAZ, Dora Lilia. Autoajuda, educação e práticas de si: genealogia de uma antropotécnica. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

NILSEN, Ann. Jovens para sempre? Uma perspectiva da individualização centrada nos trajectos de vida. Sociologia – Problemas e Práticas, n. 27, p. 59-78, 1998.

PAIVA, V. et al. Idade e uso de preservativo na iniciação sexual de adolescentes brasileiros. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 42, p. 45-53, jun. 2008.

SANTOS, Iolanda Montano dos; KLAUS, Viviane. A inclusão e o sujeito empresário de si. In: FABRIS, Elí T. Henn; KLEIN, Rejane Ramos. (Org.). Inclusão e biopolítica. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2013. p. 61-78.

SILVA, João Luiz Pinto e; SURITA, Fernanda Garanhani Castro. Gravidez na adolescência: situação atual. Revista Brasileira de Ginecologia e Obstetetrícia, Rio de Janeiro, v. 34, n. 8, p. 347-350, ago. 2012.

WILLIG, Carla. Introducing qualitative research in psychology: adventures in theory and method. Buckingham: Open University Press, 2001.

Published

2021-08-30

How to Cite

Medeiros, N. M. de, & Miranda, L. L. (2021). Pregnancy in adolescence: sexual education and subjectivity production. Sociedade Em Debate, 27(2), 123-137. https://doi.org/10.47208/sd.v27i2.2797